Belfius

belfius

Belfius Together

De financiële wereld is de laatste jaren een sector in permanente verandering, met een businessmodel dat sterk evolueert en nieuwe uitdagingen met zich meebrengt. Belgische bank en verzekeraar Belfius moest zich dan ook klaarmaken voor een nieuw soort toekomst, en zette daarvoor sterk in op de competenties van haar mensen. Belfius realiseerde een cultuuromslag die klantgerichtheid, coachend samenwerken en digitalisering in het hart van de onderneming bracht. Getuige daarvan de gedurfde en inmiddels bekende campagne rond 95% klantentevredenheid. Onder het motto ‘Belfius Together’ zullen de medewerkers van Belfius Bank en Belfius Verzekeringen nog nauwer samenwerken.

Bénédicte Marchal, Manager Talent, Leadership & Change bij Belfius, vertelt: “We bouwen sinds ruime tijd intensief aan een dynamische bedrijfscultuur waarin ondernemerschap, innovatie, teamwerk en kruisbestuiving centraal staan. Door volop in te zetten op het ontwikkelen van talenten, brengen we een duurzame relatie tot stand tussen onze organisatie en onze werknemers. En dat werpt zijn vruchten af: we blijven vandaag de n° 1 bank voor de openbare sector, n° 3 voor particulieren en n°5 voor verzekeraars. Wat mobile banking betreft, zijn we onbetwist leider.”

People Explorer traject

Een onderdeel van de inspanningen op HR-gebied is het ‘People Explorer’ traject voor medewerkers met potentieel. Hiermee krijgen een aantal segmenten veelbelovende talenten een jaar lang de kans om zichzelf in een brede professionele context te ontwikkelen.

Bénédicte Marchal: “Het gaat bv. om bedienden met capaciteiten om door te groeien naar een kaderfunctie, om kaderleden die naar een managementfunctie kunnen evolueren. Door talenten te spotten en intensief te begeleiden in hun persoonlijke ontwikkeling, maken we van vorming een gegeven, dat de ontplooiing van de eigen competenties niet alleen ondersteunt, maar ook valoriserend werkt. Jaarlijks stromen een aantal deelnemers daadwerkelijk door naar leidinggevende functies. Maar ook wie dat niet meteen doet komt met nieuwe energie terug in de organisatie, voelt zich gesterkt om meer initiatief te nemen en wordt ambassadeur van ‘het nieuwe Belfius'”.

Kaltrina Lloncari, senior consultant Quintessence, vult aan: “Het samen laten groeien van mensen en de organisatie waarin ze werken, past volledig in onze Paarse filosofie. We waren dan ook enthousiast om samen met Belfius dit project naar een nog hoger niveau te tillen. Duurzame ontwikkeling rond peer coaching en coachend leiderschap is niet alleen goed voor het bedrijf, maar draagt ook wezenlijk bij tot flexibele inzetbaarheid en toekomstgerichte motivatie van mensen.”

Over 'Talentrijke bedienden'

Quintessence is als externe kennispartner nauw betrokken bij de meerwaardecreatie van het traject ‘Talentrijke bedienden’ en werkte hier samen op met Belfius. Dit traject bood de medewerkers een jaar lang workshops en opleidingen en werd afgesloten met een intensieve ‘spiegeloefening’. De ‘spiegel’ is een interactieve oefening die, d.m.v. een rollenspel, soft skills en coachende vaardigheden van de deelnemers meet. Elke deelnemer krijgt een persoonlijk feedbackverslag, dat als het ware een portret is van zijn/haar groei en competentieniveau op het einde van het vormingstraject.

Bénédicte Marchal: “We zien het ontwikkelen van competenties niet als een resultaatsverbintenis, maar als het ter beschikking stellen van een toolbox waarmee medewerkers zelf aan de slag kunnen. Nadat ze een jaar lang vorming op maat kregen, is deze oefening een ideale afsluiter. Ze krijgen de kans om hun eigen vooruitgang écht naar waarde te schatten, alsook ze concrete werk- en groeipunten krijgen voor de toekomst. Naargelang hun eigen carrièreplannen kunnen ze door naar development centers, evt. selectieprocedures voor een kader/managementfunctie.”

Kaltrina Lloncari: “Het effect van de spiegeloefening wordt nog versterkt doordat elke deelnemer ook als observator optreedt bij het rollenspel van een collega. Dit maakt het leerproces nog completer en interactiever én stimuleert de verderzetting van een open coaching- en feedbackcultuur.”

Facts & Figures

  • 6.400 mensen: Belfius stelt rechtstreeks zo’n 6.400 mensen te werk. Daarnaast tellen de zelfstandige bankagentschappen nog eens een 3000-tal medewerkers. Centrale HR-dienst Belfius Bank en Verzekeringen bestaat uit een 170-tal mensen
  • 5 jaar: Het People Explorer project loopt intussen 4 à 5 jaar
  • 25 deelnemers: Naast de andere talentprogramma’s nemen jaarlijks 20 à 25 medewerkers deel aan het traject ‘Talentrijke bedienden’
+32 (0)3 281 44 88