Bank Nagelmackers
Gestroomlijnde R&S met assessment centers
De financiële arbeidsmarkt is een concurrentiële omgeving, waarin het aantrekken van de juiste kandidaten niet enkel een goede employer brand, maar ook een gestroomlijnd rekruterings- en selectieproces vereist. Vooral bij het aanwerven van sterke commerciële profielen zoekt men een evenwicht tussen financiële kennis, commerciële vaardigheden en complementariteit met bestaande teams.
Om deze oefening tot een goed einde te brengen, rekent Bank Nagelmackers op de assessment centers van Quintessence als vast onderdeel van het selectieproces.
Onmisbare aanvulling op interne selectie
Volgens Marlène Stevens (Recruitment & Competence Manager Bank Nagelmackers), vormen de assessment centers een onmisbare aanvulling op het interne selectieproces dat kandidaten doorlopen. “We zoeken niet alleen kandidaten met de nodige vaktechnische bagage, maar hechten ook veel belang aan persoonlijke en relationele competenties én aan een fit met onze bedrijfswaarden. Stuk voor stuk parameters die in een sollicitatiegesprek moeilijker te peilen zijn, maar waarvan we wel een sterke indicatie krijgen in een assessmentverslag."
"Bovendien zorgen de assessments ervoor dat we onze beoordeling van deze moeilijker te meten competenties op een objectieve manier kunnen verantwoorden naar de kandidaten. Een niet te onderschatten meerwaarde."
Valérie Deweirdt (Quintessence Consultant) bevestigt: “Objectiviteit is de belangrijke vereiste voor elke vorm van assessment. We besteden er dan ook extra aandacht aan in elke stap van onze methodiek. Zo voeren we een assessment altijd uit met 2 assessoren die elk hun score geven. Het meten van de competenties is ook steeds gebaseerd op observatie, nooit op persoonlijke interpretatie.”
Marlène Stevens: “Om de resultaten van de assessment centers efficiënt te implementeren in onze eigen workload, vroegen we Quintessence om het verslag maximaal op onze wensen af te stemmen: een heldere verslaggeving, met de belangrijkste adviezen voorop en snel overzicht van de conclusies over de voornaamste competenties.
Afstemmen én tijdig bijsturen
Valérie Deweirdt: “De inhoudelijke en vormelijke personalisering van de verslagen is – net als het bepalen van de te meten competenties – maatwerk. Elk bedrijf is anders, heeft zijn eigen manier van werken en eigen profielvereisten. Onze aanpak afstemmen op de behoeften van het bedrijf én het tijdig bijsturen o.b.v. periodieke evaluaties is dan ook cruciaal.”
Marlène Stevens: “We kunnen geen genoegen nemen met assessments die op standaard functieprofielen stoelen. In een sterk relationele business als de onze is het namelijk erg belangrijk dat mensen een juiste fit hebben met onze bedrijfswaarden en -cultuur. Kandidaten moéten enkele kernwaarden in hun persoonlijkheid meedragen. Dat geldt uiteraard ook voor de competenties die hen complementair maken met het team waarin ze zullen functioneren én die hun geschiktheid bepalen voor specifieke rollen.”
Over Bank Nagelmackers
• Opgericht in 1747 en daarmee de oudste bank in België • Specialist in personal en private banking met een focus op vermogensopbouw, -beheer en -bescherming • Ging op in Delta Lloyd en werd Delta Lloyd Bank (2001) • Sinds overname Anbang Insurance Group (oktober 2015) terug de oorspronkelijke naam
Als merk, maar ook als werkgever, wil de bank duidelijke kernwaarden uitdragen: verbindend, gedreven, persoonlijk, ambitieus en elegant. Naast moderne werktools en ruimte voor persoonlijke ontwikkeling, hecht Bank Nagelmackers veel belang aan een stimulerende werksfeer waarin het aangenaam is om te werken.