Zeven redenen om geen feedback te geven
Een opleiding ‘feedback geven en ontvangen’ heeft in de praktijk echter weinig kans tot slagen als je als organisatie de ruimere omslag niet maakt van een verticaal-hiërarchische manier van werken naar een horizontaal-collegiaal model. En zelfs bij organisaties die de omslag maken is de oude feedbackcultuur een hardnekkig virus.
In een verticaal-hiërarchische organisatiecultuur is een training in feedbacktechnieken een loze investering. Een druppel op een hete plaat.
Uit de praktijk haalden we enkele overtuigingen die mensen hanteren om ‘geen feedback’ te (moeten) geven:
- Feedback aan mijn leidinggevende?? Ik ben mijn job nog niet beu, hoor!
- Feedback aan een collega? Dat is mijn verantwoordelijkheid niet, dat is voor den baas.
- Om feedback te geven moet je de tijd nemen.
- Als je feedback geeft, moet je daar ook coaching aan verbinden.
- Feedback geven moet je goed voorbereiden.
- Feedback klinkt negatief, alsof er iets mis is. We zouden beter een ander woord hanteren: waardering bijvoorbeeld.
- Er is hier geen psychologische veiligheid, dus ik geef geen feedback.
We maken van feedback een ‘onmogelijk ding’. We zijn er bang van. Waarom? Wat is onze drijfveer? Wat is onze persoonlijke winst? Dan moeten we niks zeggen en kunnen we het aan de baas uitleggen zodat die er zijn/haar ding mee doet, moeten we geen feedbacktechnieken leren, moeten we niet dat greintje durf tonen, blijven de relaties goed, verandert er lekker niks…
Zeven tips om feedback te omarmen.
Zo gauw mensen de gewoonte hebben om eerlijk met elkaar over prestaties te communiceren gebeurt er nochtans iets bijzonders. Verbeteringssuggesties voeden de groei en complimenten motiveren om nog beter te doen. Hoe kan feedback wel waarde hebben?
- Verwacht van medewerkers open en eerlijke feedback als je er verder ook alles aan doet om een toegankelijke, collegiale werkomgeving te creëren, en je in de omgang met mekaar de shift maakt van verticaal-hierarchisch naar horizontaal-collegiaal.
- Vraag feedback! Het is genoegzaam aangetoond en onderzocht: een feedbackcultuur creëer je door feedback te vragen, niet één keer maar meermaals.
- Let op de ‘fight or flight’-reflex: plotse feedback, zowel waarderend als bijsturend, genereert vecht- of vluchtgedrag bij de ontvanger. Je kan jouw boodschap kort introduceren: Bv. ‘Er is iets wat ik al enkele keren heb gezien bij jou, mag ik jou daar iets over vertellen?’
- Dank collega’s en medewerkers voor feedback! “Feedback is een cadeautje”, maar bijsturende feedback voelt weleens als een cadeau dat je niet wil. Zeg toch dank, anders krijg je niks meer.
- Geef eens wat vaker een compliment en dat mag best ook op kleine dingen zijn die je waardeert bij je collega of leidinggevende.
- Je leidinggevende heeft ook behoefte aan feedback. Koppel ook aan hem/haar terug wat goed is en wat beter kan.
- En heb je het moeilijk om de juiste formuleringen te vinden, schrijf je dan enthousiast in voor die opleiding in Feedback geven want vanuit de juiste mindset doe je jezelf daar een mooi cadeau mee en is dat écht geen druppel op een hete plaat!
Geschreven door Lou Van Beirendonck - Founder-Director Quintessence & dONUS++