Online assessment vs. assessment center: de verschillen op een rij

17 / 03 / 2023
CASE STUDY - Sinds een jaar zettten we met zijn allen massaal in op digitaal. Heel wat bedrijven waren genoodzaakt om (op korte termijn) hun businessmodel te herzien. Hetzelfde geldt voor assessment centers.

Assessments afnemen vanop afstand is nu actueler dan ooit. Sterker nog: we zijn ervan overtuigd dat online assessments een gevestigde waarde worden in het aanbod van velen.

Is de kwaliteit van de meting vergelijkbaar? Niet helemaal. Onze ervaring leert ons dat een online assessment simpelweg andere kansen biedt. Bij Quintessence hebben we de afgelopen periode al meer dan 960 kandidaten online geassest.

De conclusies die we hieruit hebben kunnen trekken, delen we graag met onze klanten. Hoe verschilt een online assessment van een assessment center? Welke kansen biedt het? In dit blogartikel gaan we hier dieper op in.

WAT IS EEN ONLINE ASSESSMENT?

a

Net zoals bij een live assessment, beoordeelt een online assessment de geschiktheid en prestaties van een deelnemer in het kader van een selectieprocedure. De deelnemer wordt hierbij onderworpen aan verschillende opdrachten.

Het grote verschil tussen een online assessment en een live assessment, zit ‘m in de manier van aanpak. Pre-corona werd doorgaans de voorkeur gegeven voor een klassieke assessmentaanpak met simulaties op papier en met diverse real life interacties.

En toen kwam COVID-19, met als gevolg dat een deel van de assessments op digitale werkwijze werden verdergezet. Vergis je echter niet: een assessment op afstand betekent niet dat een assessment programma direct moet worden aangepast.

De inhoud is doorgaans gelijkaardig. Het assessment wordt simpelweg op een andere manier vorm gegeven. Bij een online assessment kies je bijvoorbeeld zelf waar je dit doet. Op kantoor, thuis of ergens anders. Een verplaatsing is niet noodzakelijk.

Belangrijk: verwar een online assessment niet met een e-assessment. Het lijken misschien synoniemen, maar dat is zeker niet het geval. Bij een e-assessment bepaal je zelf waar en wanneer je hem aflegt. Je wordt vervolgens onderworpen aan enkele oefeningen en tests, maar er komt geen interactie aan te pas. Er is ook geen aandacht voor context.

Dit in tegenstelling tot een online assessment, waarbij je wel degelijk een voorafgesproken tijdslot moet vrijhouden om dit te voltooien. Tijdens een online assessment word je ook steeds voorzien van de nodige begeleiding. Een online assessment leunt het dichtste aan tegen een live assessment, met als voornaamste verschil dat je als kandidaat vanop afstand wordt geassest.

HOE VERSCHILT EEN ONLINE ASSESSMENT VAN EEN ASSESSMENT CENTER?

Een assessment center is contextrijk, methodisch en relationeel. Je werkt face-to-face in een gesimuleerde omgeving. Je hebt uitdagende gesprekken, geeft presentaties en debatteert.

Doe je een online assessment? Dan onderga je als kandidaat doorgaans dezelfde opdrachten, maar dan vanop afstand. Je hebt nog steeds contact met een assessor voor observatie en dialoog. Vanaf je computerscherm weliswaar.

Kan zoiets echter vanop afstand? Wat ons betreft wel. Ondertussen rolden we op grote schaal al verschillende online assessments uit. We stelden onszelf de vraag:

‘Wat is de beleving van deelnemers, gegeven dat het programma in beide gevallen identiek is, en het aantal contacturen ook?’

Op basis van een systematische bevraging kwamen we tot de volgende bevindingen en onderzoeksresultaten:

#1 HET BLIJKT GEMAKKELIJKER OM ASSERTIEF TE ZIJN VANOP AFSTAND

Bij een online assessment zit de kandidaat in zijn vertrouwde omgeving. Hij/zij voelt zich automatisch meer op zijn gemak.

Bovendien zorgt de afstand ervoor dat kandidaten zich minder geremd voelen, omdat fysiek contact met de andere afwezig is: de kandidaat verkrijgt geen directe emotionele feedback, waardoor het overbrengen van een moeilijke boodschap bijvoorbeeld makkelijker verloopt.

Er is dus wel degelijk een verschil wanneer kandidaat en assessor fysiek tegenover elkaar zouden staan. Een gebrek aan rechtstreekse confrontatie zorgt ervoor dat het makkelijker is om assertief te zijn.

#2 DEELNEMERS ERVAREN MINDER STRESS TIJDENS EEN ONLINE ASSESSMENT

a

Ook hier speelt de vertrouwde omgeving een grote rol. De kandidaat hoeft in de eerste plaats niet naar een vreemde plek te rijden. Hij/zij staat niet in de file en hoeft geen parkeerplaats te zoeken. Je begint als kandidaat op een ontspannen manier aan het assessment.

Daarnaast zorgt de afstand ervoor dat de kandidaat zich meer op zijn gemak voelt: hij heeft minder het ‘examen’ gevoel. De computer geeft de kandidaat dus een confidence boost. Dat is positief voor de resultaten, want stress is een grote variabele.

#3 NON-VERBALE COMMUNICATIE IS MOEILIJKER MEETBAAR VANOP AFSTAND

Een assessment afnemen vanop afstand heeft ook zijn nadelen. De non-verbale communicatie van een kandidaat is bijvoorbeeld moeilijker te observeren.

Want enkel (een deel van) het bovenlichaam is zichtbaar. Hoe is zijn houding? Zijn de benen of armen gekruist? Is hij met zijn vingers aan het prullen? Dit zijn allemaal signalen die nu een pak moeilijker meetbaar zijn.

a

#4 PRESTATIES VAN KANDIDATEN ZIJN MINDER BETROUWBAAR BIJ EEN ONLINE ASSESSMENT

Door bovenstaande verschillen is het moeilijker in te schatten hoe de kandidaat in een werkomgeving is. Door de vertrouwde omgeving is hij assertiever en ervaart hij minder stress. Maar hoe presteert de kandidaat wanneer deze factor wegvalt? Hierdoor zijn de prestaties bij een online assessment iets minder transfereerbaar naar een reële context.

Bij een online assessment is het ook makkelijker om fraude te plegen: hulplijnen zijn makkelijker in te schakelen, bijvoorbeeld. Daarnaast kunnen simulaties of vragenlijsten doorgespeeld worden naar andere kandidaten, wanneer ze niet encrypted zijn. En dit mag uiteraard niet de bedoeling zijn.

#5 HET ONTHAAL SCOORT BETER IN GEVAL VAN EEN LIVE ASSESSMENT

a

Wanneer de kandidaat in een assessment center terecht komt, krijgt hij een warm onthaal. Voor hij aan het echte werk begint, heeft hij nog een aangenaam gesprek met de assessor of andere kandidaten.

Tussendoor is er tijd voor een koffie en een korte babbel. Bij een online assessment is dit sociale aspect minder aanwezig. Het onthaal is doorgaans koeler en men komt sneller tot de essentie.

Dit kan - afhankelijk van kandidaat tot kandidaat - als positief of negatief ervaren worden.

DE GULDEN MIDDENWEG: HET QCANDIDATE PLATFORM

Zoals je ziet biedt een online assessment heel wat mogelijkheden en kansen. Echter, laten we de realiteit niet miskennen: mensen beoordelen vanop afstand, brengt uiteraard ook de nodige beperkingen met zich mee. Het meten van non-verbale en paralinguale elementen blijft bijvoorbeeld een struikelblok. Toch doen we er bij Quintessence alles aan om bovenstaande beperkingen zo weinig mogelijk kans te bieden.

In 2020 ontwikkelden we het QCandidate platform als reactie op de coronapandemie. Hiermee zorgen we voor vlottere online assessments. Met QCandidate wonnen we bovendien de HR Excellence Award.

Dit initiatief beloont al elf jaar lang HR-dienstverleners die zich onderscheiden op vlak van innovatie, prestaties en dienstverlening. Benieuwd hoe QCandidate inspeelt op de beperkingen van online assessment? Lees gerust even mee.

NON-VERBALE COMMUNICATIE METEN

Laten we meteen met de deur in huis vallen: het gebrek aan non-verbale communicatie is lastig te compenseren. Dit vraagt bijkomende vaardigheden van professionals.

Via het QCandidate platform spelen we hier (in de mate van het mogelijke) op in door onze kandidaten op een juiste manier in beeld te brengen en door fel in te zetten op interactie. Maar eerlijk is eerlijk: een volledige face-to-face simulatie nabootsen, is een utopie.

BETROUWBAARHEID VERHOGEN EN FRAUDE TEGENGAAN

Al onze documenten worden exact op het juiste moment vrijgelaten. We zorgden er ook voor dat kandidaten geen pdf’s moeten downloaden. Hierdoor gaan we fraude grotendeels tegen.

Bovendien meten we geen kennis die je kan aflezen, we meten wat iemand zegt en doet in een reeks specifieke en nieuwe simulaties. Tijdens de voorbereiding blijft de camera (en support) aanwezig.

WARM, UITGEBREID ONTHAAL

Bij een live assessment komt de kandidaat toe op kantoor en wordt hij warm onthaald door onze experts en mede-kandidaten: denk hierbij aan een luchtig gesprek, een babbeltje aan de koffieautomaat enzovoort.

Online wordt er minder aan dergelijke small talk gedaan, wat echter niet wilt zeggen dat de kandidaten niet meer warm onthaald worden. In tegendeel, er wordt minstens evenveel tijd gespendeerd aan het geruststellen van de kandidaat.

De finaliteit is hetzelfde: kandidaten op hun gemak stellen. De accenten liggen online echter op andere zaken. Werkt de micro, je camera, het geluid? Zit je in een rustige ruimte? We overlopen het programma en starten met een waarderend interview.

STRUCTUUR EN OVERZICHT DANKZIJ EEN DAGPLANNING

Als kandidaat krijg je een gedetailleerde dagplanning. Dit geeft een helder en gestructureerd overzicht van de assessmentdag. Alle simulaties verschijnen net op tijd, samen met de nodige contextinformatie en bijzondere fraudebeveiliging.

INTERACTIEVE SIMULATIES

Ook interactie is een belangrijk onderdeel van ons online assessment. Dus dat is ook voorzien. Al onze simulaties in QCandidate zijn volledig interactief. Dit betekent dat we kandidaten een complexe digitale assessment bieden. En dat met alle benodigde tools om met succes deel te nemen aan simulaties. Met uiteraard alle benodigde dialoogtijd.

BESLUIT

Online wordt stilaan meer een deel van onze cultuur. In tegenstelling tot wat je misschien zou denken, wordt de techniek van digitaal assessment al langer toegepast. Vooral binnen internationale context.

De coronacrisis heeft er echter voor gezorgd dat we nu massaal inzetten op digitaal. Assessments afnemen vanop afstand is nu actueler dan ooit. En we zijn er van overtuigd dat dit ook post-Corona gedeeltelijk zo blijft.

Zo’n 20% van onze kandidaten had de voorkeur om tijdens COVID-19 het assessment live door te laten gaan. Ook dit blijft steeds een mogelijkheid, mits de meest strikte toepassing van de geldende veiligheidsmaatregelen op onze kantoren.

Zit je nog met vragen of opmerkingen? Contacteer ons dan gerust! Wij staan je met plezier te woord.

+32 (0)3 281 44 88