TUI
TUI zet in op online alsook op fysieke winkels en personal service via Jetaircenter. Het toenemende aantal kantoren brengt concrete HR-behoeften met zich mee. Om te voorzien in de groeiende nood aan leidinggevenden, in het bijzonder aan office-managers voor bestaande én nieuwe reiskantoren, startte men met de ‘Talent Pool’: een geselecteerde groep die men intern voorbereidt op een leidinggevende functie in de nabije toekomst.
Project 'Talent Pool'
Dit interview werd afgenomen in 2016. Intussen vliegen Jetair, Jetairfly en Jetaircenter onder de vlag van de nieuwe merknaam TUI.
Helen Van den Troost, HR business partner Jetaircenter: “We leiden onze medewerkers in de reiskantoren goed op en trainen hen in jobtechnische en commerciële competenties. Belangrijk, want klanten komen steeds beter geïnformeerd naar een reiskantoor en hebben veel (online) alternatieven om een reis te boeken. We merkten echter dat de competenties 'coachen' en 'leidinggeven' minder ondersteund werden. Door het stijgende aantal vacatures voor leidinggevende functies die we op relatief korte termijn moesten invullen, wilden we duidelijke stappen vooruitzetten op dit vlak.”
“Onder meer naar aanleiding van inspiratie die ik opdeed tijdens een congres van Quintessence, beslisten we om de ‘Talent Pool’ op te richten: een soort interne werfreserve met de leidinggevenden van morgen. Hiermee wilden we 2 vliegen in één klap slaan: de behoefte aan bekwame leidinggevenden, maar ook mensen met de ambitie om door te groeien de kans geven hun competenties en skills te ontwikkelen zodat ze met zelfvertrouwen én een solide kans op slagen een volgende stap in hun loopbaan kunnen zetten.”
Het project verliep in 3 belangrijke stappen: de selectie van kandidaten en een nulmeting, een tweejarig trainingstraject, en een assessment center dat in kaart brengt in hoeverre elke kandidaat klaar is om effectief een leidinggevende rol op te nemen. Jetaircenter deed beroep op Quintessence voor de nulmeting (in de vorm van een assessment) en het afsluitende development center. Kandidaten moesten, na een training van Quintessence, zelf een persoonlijk ontwikkelingsplan opstellen.
Helen Van den Troost: “Ik volgde zelf mijn coachingopleiding bij Quintessence én ben al jaren vertrouwd met hun kwaliteit op het vlak van assessment centers. Het sprak voor mij dan ook voor zich dat ze met hun kennis en heldere rapportering ook bij dit project een meerwaarde betekenden.”
Laura Rypens, Senior Consultant bij Quintessence: “Het inrichten van assessment en development centers was tijdens de Talent Pool extra interessant, omdat deelnemers een dubbele rol kregen. Elke kandidaat volgde zelf een assessment, maar trad daarnaast ook op als observator bij het assessment van een collega. Zo kreeg iedereen al vanaf de selectie voor de ‘Talent Pool’ te maken met de te ontwikkelen competenties: observeren, feedback geven en coachen. Het is ook mooi dat de groep vanaf het begin een leergroep werd door zich open naar mekaar op te stellen.
De eerste ‘afgestudeerden’ uit de ‘Talent Pool’ hebben vandaag al de stap gezet naar een rol als (assistant) office-manager of assistant office in ons kantorennetwerk. Enkele anderen wachten op een geschikte opportuniteit in eigen regio of bereiden zich verder voor op een toekomstige leidinggevende functie.
Over Jetaircenter
Jetaircenter, het reiskantorennetwerk van touroperator Jetair, telt 72 kantoren in België. Jetair, Jetairfly en Jetaircenter vliegen sinds 2017 onder de vlag van TUI, de grootste toerismegroep ter wereld. Ook de reiskantoren kregen een nieuw jasje, dat klanten nog meer doet uitkijken naar hun vakantie.