Bpost
Selecteren is ook waarderen
Bernard Van Causenbroeck is directeur Operationele Strategie bij bpost en verantwoordelijk voor Visie 2020. Nathalie Holbrecht is als HR Business Partner betrokken bij het project, Pieter Billen als projectmanager van Quintessence.
Bernard Van Causenbroeck schetst eerst de context: “Visie 2020 heeft als doel ons operationeel model efficiënter te organiseren en af te stemmen op de veranderende productmix: minder brieven en meer pakjes. Daarom reorganiseren we ons netwerk van 128 Operationele Platformen (OP’s) naar 60 Mailcentra. De manager van zo’n mailcenter krijgt een complexere taak met andere inhoud dan tot nu toe bij de OP’s. Hij/zij krijgt meer verantwoordelijkheid om zelf problemen aan te pakken en ook meer autonomie.”
De juiste m/v op de juiste plaats
Een selectieprocedure moest uit 150 kandidaten (waaronder de OP-verantwoordelijken) de 60 beste mensen halen voor de nieuwe functie van Mailcentermanager. “Binnen HR en samen met Quintessence zetten we de selectieprocedure op poten”, zegt Nathalie Holbrecht. “Daarbij lag de lat hoog om absoluut de juiste man of vrouw op de juiste plaats te krijgen. Met de HR-afdelingen van de andere regio's standaardiseerden we de selectieprocedure, omdat we overal met dezelfde kwaliteitseisen wilden werken.”
De procedure samengevat: een assessment bij Quintessence om mensen te selecteren, een lijninterview waarbij de kandidaat een case voorbereidt en presenteert voor een jury, en een individueel interview met elk jurylid apart over een onderdeel van de case. De resultaten van dit alles bepaalden de finale selectie van de Mailcentermanagers.
Een oplossing voor iedereen
"Tijdens het selectieproces werden strikte normen gehanteerd, ook al betekende dit dat we niet meteen alle functies konden invullen", zegt Bernard Van Causenbroeck. "We zitten nu in de laatste fase: de reeds geselecteerde Mailcentermanagers zijn bezig met het samenstellen van hun teams." Nathalie Holbrecht: "Quintessence gaf hen daarvoor de nodige training, bv. over hoe interviewen en scoren. Dergelijke trainingen waren ook al gegeven aan wie betrokken was bij de lijninterviews en de cases."
Wat met de vroegere lijnverantwoordelijken die niet geselecteerd werden? Nathalie Holbrecht: "We hadden vooraf een uitgebreid communicatieplan uitgewerkt rond Visie 2020. Het ongenoegen, dat er zeker was, verminderde ook door verdere begeleiding van deze mensen."
In dit project werkten bpost en Quintessence intens samen, daar zijn onze gesprekspartners het over eens. Bernard Van Causenbroeck voelt zich gesterkt in de overtuiging dat het belangrijk is om de juiste mensen op de juiste plaats te hebben. “Visie 2020 betekent een enorme verandering voor onze postmannen. De mailcentermanagers moeten die verandering dragen en realiseren. Zij hebben een sleutelrol in het slagen van onze strategie.”
Assessen is selecteren, maar ook empoweren!
De kandidaten voor de functie van mailcentermanager doorliepen allen een assessment bij Quintessence. "Dat was echter meer dan een selectiemoment", zegt Pieter Billen. “Ook voor wie niet slaagde, was het geen eindpunt. We brachten hun sterktes en voorkeuren in kaart, gaven uitgebreid feedback, en bpost's HR-departement ondersteunt hen in het zoeken naar een andere passende functie. Door die waarderende aanpak hadden enkele betrokkenen toch begrip voor de beslissingen.”