Digitaal assessment
Digitaal assessment
QCandidate, kwalitatief en veilig online assessment.
HOE MAAK JE OPTIMAAL GEBRUIK VAN ONLINETECHNIEKEN & GEEF JE MAXIMALE AANDACHT AAN EEN RELATIONELE PRAKTIJK VAN HOGE KWALITEIT? HOE GEEF JE MENSEN MAXIMALE KANSEN?
Digitaal assessment wordt al enkele jaren toegepast in internationale context. Sinds de COVIDpandemie laten organisaties hun huidige en potentiële medewerkers vaak de keuzevrijheid tussen een live assessment op locatie, of een online assessment met behulp van encripted simulaties en digitale communicatietools.
Een state-of-the-art assessment center is nochtans contextrijk, methodisch en relationeel. Deelnemers werken face-to-face in een gesimuleerde omgeving, hebben uitdagende gesprekken, geven presentaties, debatteren. Naast voorbereidingstijd is er minimaal 3 uur contact voor observatie en dialoog. Meerdere assessoren beoordelen hun gedrag. Is dat allemaal te combineren in een digitaal programma?
QCANDIDATE HEEFT HET ALLEMAAL
Soms is er een fundamentele innovatie nodig om je manier van werken grondig te veranderen. Het Qcandidate online assessment platform is onze manier om voor een ongeëvenaarde online assessment center ervaring te zorgen.
Volledig interactief
Alle simulaties in QCandidate zijn volledig interactief. Dit betekent dat we kandidaten een complete digitale assessmentervaring kunnen bieden met alle benodigde tools om met succes deel te nemen aan simulaties, waar ze zich ook bevinden, met alle benodigde dialoogtijd. Functiebeschrijvingen, organisatiestructuren, In-basket memo's & agenda, gegevens voor analyse, … helemaal interactief.
Deelnemer (en veiligheid) eerst
Bij een kandidaatsgerichte beoordeling staat alles in het teken van het verminderen van stress en angst zodanig dat deelnemers alle kansen hebben om het beste uit zichzelf te halen. Een gedetailleerde dagplanning geeft hen een helder en gestructureerd zicht op de assessment dag. Alle simulaties verschijnen net op tijd, samen met de vereiste contextinformatie en bijzondere fraudebeveiliging.
ONZE ERVARING VANDAAG
BELEVING BIJ DEELNEMERS
We stelden ons de vraag: ‘Wat is de beleving van deelnemers? Het programma is identiek, het aantal contacturen ook, maar hoe voelt het voor de deelnemer?’ Op basis van een systematische bevraging komen we tot de volgende bevindingen:
- De keuzemogelijkheid (on site of digitaal) wordt erg gewaardeerd door de deelnemers. De keuzevrijheid draagt bij tot de tevredenheid over het proces.
- De algemene deelnemerstevredenheid is quasi gelijk bij beide toepassingen.
- Deelnemers zijn vergelijkbaar tevreden over de kansen die ze hebben gekregen, over de dialoog, over de tegenspreekbaarheid van standpunten, over het contact met de consultants.
- Het ‘warme’ onthaal scoort beter in geval van een live assessment.
METEN WE HETZELFDE?
Is de kwaliteit van de meting vergelijkbaar? Het antwoord is zo goed als. Wat hebben we bijvoorbeeld gezien:
- Het blijkt gemakkelijker assertief te zijn ‘vanop afstand’. Een moeilijke boodschap geven, directe communicatie is gemakkelijker online.
- Iemand overtuigen mist soms persoonlijke kracht via online-toepassingen, alhoewel deelaspecten van overtuigingskracht zeer goed meetbaar zijn: enthousiasme over eigen standpunt, reageren op tegenargumenten, inspelen op, …
- Het overzicht bewaren is moeilijker voor de deelnemer wanneer bv. een in-basket online wordt aangeboden. De klassieke ‘papieren versie’ maakt clusteren van topics gemakkelijker voor vnl. executive kandidaten.
Onze assessoren zijn zich van deze factoren bewust en houden er rekening mee in hun beoordeling. De digitale middelen om face-to-face te communiceren geven andere kansen, niet dezelfde als face-to-face in een live context.
KORTOM
MEER WETEN OVER HET HOE EN WAT?
Nog praktische of eerder inhoudelijke vragen? Aarzel niet en bel, mail, chat of skype met ons!